18/05/2007

L’Angelus από τον Salvador Dali (ΙΙ)


Στάθηκα μπροστά στον πίνακα του Νταλί"LAngelus ».
Ο ζωγράφος ο ίδιος είχε αδυναμία στον πίνακα του αυτόν. Ο Νταλί ήταν το δεύτερο παιδί της οικογένειας του. Το πρώτο, αγόρι και αυτό, είχε πεθάνει σε πολύ μικρή ηλικία και το έλεγαν Σαλβαντόρ. Όταν γεννήθηκε ο ζωγράφος 9 μήνες μετά το θάνατο του αδφελφού του, οι γονείς του τον είδαν σαν τον αντικαταστάτη του χαμένου τους παιδιού. Του έδωσαν και το ίδιο όνομα. Του έλεγαν πως ήταν η μετενσάρκωση του αδελφού του

Ο μικρός Σαλβαντόρ μεγάλωνε στη σχιζοφρένεια. Από τη μια ο εαυτός του και από την άλλη ο ρόλος του χαμένου αδελφού που ήταν ασυνείδητα υποχρεωμένος να παίζει για τους γονείς του. Αυτή η σύγκρουση γίνεται εμφανής σε κάποια από τα έργα του.

Ο πίνακας του «LAngelus » παρουσιάζει, με τον τρόπο του Νταλί, το θέμα του Millet όπου ένα ζευγάρι χωρικών δουλεύει στο χωράφι του. Ένας γκρίζος ουρανός κρέμεται από πάνω και γεμίζει όλο τον φόντο με την γκριζάδα του. Στέκονται όρθιοι ο ένας απέναντι στον άλλο σε στάση προσευχής. Δίπλα τους αφημένα τα εργαλεία τους και η σοδειά τους, ένα τσουβάλι με πατάτες ή εργαλεία ή οτιδηποτε άλλο. Στο βάθος πέρα μακριά διαφαίνονται τα λίγα σπιτάκια του χωριού και το καμπαναριό της εκκλησίας. Σε πρώτη ανάγνωση συμπεραίνεις ότι οι δυο χωρικοί έχουν αργήσει να επιστρέψουν στο χωριό τους, η καμπάνα καλεί τους χωρικούς στον εσπερινό και επειδή δεν προλαβαίνουν να γυρίσουν στο χωριό πριν τελειώσει η λειτουργία, αφήνουν τη δουλειά τους και προσεύχονται. Ο αρχικός τίτλος του πίνακα του Millet ήταν "The evening prayer"

Τι ήταν λοιπόν το τόσο εξαίρετο να κάνει τον Νταλί να το αγαπάει τόσο και να ζητήσει να του φτιάξουν τα αντίγραφα που ποτέ όμως δεν δέχθηκε? Την εξήγηση την είδα στο προηγούμενο post. Το ζευγάρι των φτωχών χωρικών δεν βρίσκονταν στο χωράφι τους για δουλειά αλλά για να θάψουν το νεκρό βρέφος τους . Δεν μπορούν να καταβάλουν τα έξοδα της κηδείας στο νεκροταφείο και τον παπά και περιμένουν την ώρα που γίνετε η λειτουργία ώστε να μην πάει άψαλτο. Πάνε λοιπόν στο χωράφι τους και περιμένουν την καμπάνα του εσπερινού. Που είναι όμως το βρέφος? Είναι σε αυτό που φαίνεται σαν σακί με τις πατάτες ή με τα εργαλεία?.

Γιατι ζωγράφισε αυτόν ειδικά τον πίνακα? Ηταν μια υποσυνείδητη επιθυμία του ζωγράφου να θάψουν επιτέλους οι γονείς του τον νεκρό του αδελφό για να μπορέσει να βρει ο ίδιος την δική του ζωή και μόνο?

Ερμηνείες και απόψεις καλοδεχούμενες.

Πληροφορίες για τον Νταλί

http://en.wikipedia.org/wiki/Salvador_Dal%C3%AD

Salvador Dali Gallery

http://web2.infoguard.net/lubo/vision/gallery/dali/index.php?gallery=9






No comments: